Älven är aldrig lika skön som två på natten

Eftersom det under Fredagkväll var "FF" (kul att vara 22 och fortfarande prata om FF förresten, tyder antingen på distans eller omognad) i casa de los Högmans så tänkte Sebba och Jag att fest vore kanske en ide? Tyvärr så har jag sedan 7år ålder en förbannelse hängande över mig sen jag inte bjöd in en kille klassen som oturligt nog hade föräldrar verksamma med svart magi och ockultism. Förbannelsen gör att jag aldrig lyckas få folk till div. tillställningar jag arrangerar.

Därav så blir det bara, och inte så bara,  jag, brorsan och Sebba som sitter på vår altan och käkar flintastek, pratar sena blomningar och dunkar Sebastians grillchillplatta på uttagen stereo. Lite senare dyker den förlorade dottern Emps upp från ingenstans. Hon uppmärksammar  Sebbas, för kvällen, nya ställ (Brokeback-Jansen och ett linne) Sebastian blir av nån outgrundlig orsak lite upprörd och förklarar sig med:
- "Anledningen att jag har på mig de här kläderna ikväll är att jag köpte de här kläderna för att för att ha på mig något ikväll"
 Vilket förstås är både logiskt och vist sagt.

Emps skjutsar i alla fall in oss till staden där där vi får gräddfil inte till Ankan. Där är som vanligt trångt och svettigt som en rugbyklunga och jag hänger ute på balkongen i mesta möjliga mån. Där träffar jag två göteborgskor som åkt till Karlstad med enda anledning att gå på Hamnfestivalen, vilket gjorde att att jag resten av kvällen tänkte att nu har jag tamefan hört allt. De trodde förresten även att jag var gay, av den enkla anledningen att jag "var schöööön", något som alltså tydligen är okarakteristisk för heterosexuella män från Göteborg. 

En dans senare hittar jag två bekanta ansikten från nån helg tidigare och vi håller alla med om att det är "på tok för jävla varmt"  och bestämmer oss att bada vore en bra idé. Väl ute på kungsgatan kutar Sebastian ikapp oss och hänger också med för "allt gick åt helvete därinne"

Bada var jävligt värt, och jag blir påmind av några rader som den unge Fröding skrev om en liknande situation i sina vilda ungdomsdagar

"Klarälvens skitmörka vatten flyter sakta genom den pöttheta natten
Vattenytan brakar plötsligt ihop, när min ryssbleka kropp nödlandar i vad vi kallar ett dopp
I gatubelsyningens dunkla trygga sken blir jag tacksam att jag alltid nobbat vita kallingar med y-fronts gren.
För en kränkning mot den vackra natten skulle det vara om det blev uppenbart att ens underkläder inte var lika underbara.
Speciellt när man blöter dem i Klarälvens skitmörka vatten, och speciellt eftersom älven aldrig är lika skön som  två på natten"



Kvällen avslutas på ett hus på Marieberg.  Jag lyckas jävligt osnyggt får Sebba att dra av några låtar på gitarren och den pinsamt uppenbara inspontaniteten till trots så går en trubadur alltid hem klockan fyra på morgonen.




 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0